‘It is not what you do for your children, but what you have taught them to do for themselves will make them successful human beings’, said Ann Landers. The National Education Policy endorses the above statement saying “Give the student a chance to get his hands dirty and learn by himself.”This will change the perception of the Indian education system from the school level onwards by allowing every student to pursue their interests and excel in the field they desire said Dr. Karunakar Kotegar, Professor and HOD Department of Computer Science, MIT, Manipal addressing Parents, students and the teachers of Shakthi Group of Institutions during a two days virtual interactive session on National Education Policy.
New Education Policy (NEP) will break through traditional methodologies and systems to provide more holistic learning for students across the country. It would give the children the opportunity to set their own goals and reach new heights debarred of old teaching systems. The secret of success for a student lies in making the best use of his capability and capacity to think.
The NEP focus on Early Childhood Care and Education (ECCE) and students’ mother tongue as the medium of instruction even as it sticks to the ‘three language formula’ but also mandates that no language would be imposed on anyone. The NEP only recommends the mother tongue as medium of instruction, and not make it compulsory.
The Government aims to make schooling available to everyone with the help of NEP 2020.Approximately two Crore school students will be able to come back to educational institutes through this new approach he stated.
According to the national education policy 2020, 5+3+3+4 structure will replace the existing 10+2 structure. This structure is focused on student’s formative years of learning. This 5+3+3+4 structure corresponds to ages from 3 to 8, 8 to 11, 11 to 14 and 14 to 18. 12 years of schooling, 3 years of Anganawadi and pre-schooling are included in this structure.
The aim of the new policy is the Universalization of education from pre-school to secondary level with 100% Gross Enrolment Ratio (GER) in school education by 2030.
The new policy emphasises on Foundational Literacy and Numeracy. There will be no rigid separation between academic streams, extracurricular, vocational streams in schools. From class 6, Vocational Education will start with internships.
NEP will inspire a shift from rote learning to in-depth understanding. The curriculum content will be reduced to core essentials and create more space for critical thinking, discussions, and analysis. Teaching and learning will be more interactive, exploratory, collaborative, and experiential.
Students will enjoy far greater flexibility in choice of subjects, with no hard separation between the streams of arts, humanities, commerce and sciences.Digital revolution and pedagogical innovations are perpetually creating new platforms of learning and techniques for teaching. NEP 2020 will further open the field for creativity.
This new plan focuses on setting up a Gender Inclusion Fund. Special Education Zones for disadvantaged regions and groups is also in the focused list.
He added that NCTE in consultation with NCERT will formulate a new and comprehensive National Curriculum Framework for Teacher Education, NCFTE 2021. The minimum degree of qualification for teaching will be 4-year integrated B.Ed. degree by 2030. He concluded by saying ‘It is very vocal that a teacher has to be Local’.
A series of questions raised by the student’s teachers and the parents were authentically answered by Dr. Karunakar.
Dr.K.C.Naik, the Administrator, Sanjith Naik, the Secretary, Ramesh K, the Chief Advisor, Prakyath Rai, Institute Development Officer, Prof. Rajaram Rao, Principal of Shakthi PU College, Vidya Kamath G, Principal Shakthi Residential School along with teaching fraternity and parents connected digitally.
ಶಕ್ತಿ ಶಿಕ್ಷಣ ಸಂಸ್ಥೆಯಲ್ಲಿ ಹೊಸ ಶಿಕ್ಷಣ ನೀತಿಯ ಕುರಿತಂತೆ ವೆಬಿನಾರ್
ಮಂಗಳೂರು ಜೂ. 1 : ಶಕ್ತಿನಗರದ ಶಕ್ತಿ ರಸಿಡೆನ್ಶಿಯಲ್ ಶಾಲೆ ಮತ್ತು ಶಕ್ತಿ ಪ ಪೂ ಕಾಲೇಜಿನ ಶಿಕ್ಷಕರು, ಶಿಕ್ಷಕೇತರ ಸಿಬ್ಬಂದಿ ಹಾಗೂ ಪೋಷಕರಿಗೆ ಎರಡು ದಿನಗಳ ಹೊಸ ಶಿಕ್ಷಣ ನೀತಿಯ ಕುರಿತಂತೆ ’ಆನ್ಲೈನ್ ಕಾರ್ಯಗಾರ’ವನ್ನು ಆಯೋಜಿಸಲಾಗಿತ್ತು. ಕಾರ್ಯಗಾರವನ್ನು ಮಣಿಪಾಲದ ಎಂಪಿಟಿಯ ಕಂಪ್ಯೂಟರ್ ವಿಜ್ಞಾನ ವಿಭಾಗದ ಮುಖ್ಯಸ್ಥರು, ಮಂಗಳೂರು ವಿವಿ ಸಿಂಡಿಕೇಟ್ ಸದಸ್ಯರಾದ ಶ್ರೀ ಕರುಣಾಕರ ಕೋಟೆಗಾರ್ ನಡೆಸಿಕೊಟ್ಟರು. ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳಿಗೆ ತಾವು ಬಯಸುವ ಕ್ಷೇತ್ರದಲ್ಲಿ ಉತ್ತಮ ಸಾಧನೆ ಮಾಡಲು ಅನುವು ಮಾಡಿ ಕೊಡುವ ಉದ್ದೇಶದೊಂದಿಗೆ ಹೊಸ ಶಿಕ್ಷಣ ನೀತಿಯನ್ನು ಭಾರತದಲ್ಲಿ ಪರಿಚಯಿಸಲಾಗುತ್ತದೆ. ಶಾಲಾ ಹಂತದಲ್ಲಿ ಭಾರತೀಯ ಶಿಕ್ಷಣ ಪದ್ಧತಿ ಕಲಿಯಲು ಸಾಧ್ಯವಾಗುತ್ತದೆ.
ಹೊಸ ಶಿಕ್ಷಣ ನೀತಿ ದೇಶಾದ್ಯಂತ ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳಿಗೆ ಹೆಚ್ಚು ಸಮಗ್ರ ಕಲಿಕೆಯನ್ನು ಒದಗಿಸಲು ಸಾಂಪ್ರದಾಯಿಕ ವಿಧಾನವಾಗಿದೆ. ಇದು ಮಕ್ಕಳಿಗೆ ತಮ್ಮದೇ ಆದ ಗುರಿಗಳನ್ನು ತಲುಪಲು ಹಾಗೂ ಹಳೆಯ ಭೋzsನಾ ವ್ಯವಸ್ಥೆಗಳಿಂದ ಹೊಸತನವನ್ನು ಪಡೆಯಲು ಅನುಕೂಲವಾಗುತ್ತದೆ. ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಯ ಯಶಸ್ಸು ಅವನ ಸಾಮರ್ಥ್ಯ ಮತ್ತು ಯೋಚಿಸುವ ಸಾಮರ್ಥ್ಯವನ್ನು ಉತ್ತಮಗೊಳಿಸುತ್ತದೆ.
ಹೊಸ ಶಿಕ್ಷಣ ನೀತಿಯು ಆರಂಭಿಕ ಬಾಲ್ಯದ ಆರೈಕೆ ಮತ್ತು ಶಿಕ್ಷಣ (ECCE) ಮತ್ತು ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳ ಮಾತೃಭಾಷೆಯನ್ನು ಮೂರು ಭಾಷಾ ಸೂತ್ರಕ್ಕೆ ಅಂಟಿಕೊಂಡಂತೆ ಬೋಧನಾ ಮಾಧ್ಯಮವಾಗಿ ಕೇಂದ್ರಿಕರಿಸಿದೆ. ಆದರೆ ಯಾವುದೇ ಭಾಷೆಯನ್ನು ಯಾರ ಮೇಲೂ ಹೇರಬಾರದು ಎಂದು ಆದೇಶಿಸುತ್ತದೆ. ಎನ್ಇಪಿ ಮಾತೃಭಾಷೆಯನ್ನು ಬೋಧನಾ ಮಾಧ್ಯಮವಾಗಿ ಮಾತ್ರ ಶಿಫಾರಸು ಮಾಡುತ್ತದೆ ಮತ್ತು ಅದನ್ನು ಕಡ್ಡಾಯಗೊಳಿಸಬಾರದೆಂದು ಹೇಳುತ್ತದೆ. ಈ ಮೂಲಕ ಎಲ್ಲರಿಗೂ ಶಾಲಾ ಶಿಕ್ಷಣವನ್ನು ಲಭ್ಯವಾಗುವಂತೆ ಮಾಡಲು ಸರ್ಕಾರ ಉದ್ದೇಶಿಸಿದೆ. ಸರಿ ಸುಮಾರು ಎರಡು ಕೋಟಿ ಶಾಲಾ ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ಈ ಹೊಸ ವಿಧಾನದ ಮೂಲಕ ಶಿಕ್ಷಣ ಸಂಸ್ಥೆಗಳಿಗೆ ಮರಳಲು ಸಾಧ್ಯವಾಗುತ್ತದೆ.
ರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಶಿಕ್ಷಣ ನೀತಿ 2020 ರ ಪ್ರಕಾರ 5+3+3+4 ರಚನೆಯು ಅಸ್ತಿತ್ವದಲ್ಲಿರುವ 10+2 ರಚನೆಯನ್ನು ಬದಲಾಯಿಸುತ್ತದೆ. ಈ ರಚನೆಯು 3 ರಿಂದ 8, 8 ರಿಂದ 11, 11 ರಿಂದ 14 ಮತ್ತು 14 ರಿಂದ 18 ರ ವಯಸ್ಸಿನವರಿಗೆ ಅನುರೂಪವಾಗಿದೆ. 12 ವರ್ಷಗಳ ಶಾಲಾ ಶಿಕ್ಷಣ, 3 ವರ್ಷಗಳ ಪೂರ್ವ ಪ್ರಾಥಮಿಕ ಅಥವಾ ಅಂಗನವಾಡಿಯನ್ನು ಈ ರಚನೆಯಲ್ಲಿ ಸೇರಿಸಲಾಗಿದೆ.
2030 ರ ವೇಳೆಗೆ ಶಾಲಾ ಶಿಕ್ಷಣದಲ್ಲಿ 100% ಒಟ್ಟು ದಾಖಲಾತಿ ಅನುಪಾತದೊಂದಿಗೆ ಪೂರ್ವ ಶಾಲೆಯಿಂದ ಮಾಧ್ಯಮಿಕ ಹಂತದವರೆಗೆ ಶಿಕ್ಷಣವನ್ನು ಸಾರ್ವತ್ರಿಕಗೊಳಿಸುವುದು ಹೊಸ ಶಿಕ್ಷಣ ನೀತಿಯ ಉದ್ದೇಶವಾಗಿದೆ.
ಶಾಲೆಗಳಲ್ಲಿ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ, ಪಠ್ಯೇತರ, ವೃತ್ತಿಪರ ಶಿಕ್ಷಣದ ನಡುವೆ ಕಟ್ಟುನಿಟ್ಟಿನ ಪ್ರತ್ಯೇಕತೆ ಇರುವುದಿಲ್ಲ. 6 ನೇ ತರಗತಿಯಿಂದ ವೃತ್ತಿಪರ ಶಿಕ್ಷಣವು ಇಂಟರ್ನ್ಸಿಪ್ನೊಂದಿಗೆ ಪ್ರಾರಂಭವಾಗುತ್ತದೆ.
ಬೋಧನೆ ಮತ್ತು ಕಲಿಕೆ ಹೆಚ್ಚು ಸಂವಾದಾತ್ಮಕ, ಪರಿಶೋಧನಾತ್ಮಕ, ಸಹಕಾರಿ ಮತ್ತು ಅನುಭವದಾಯಕವಾಗಿರುತ್ತದೆ. ಕಲೆ, ಮಾನವೀಕತೆ, ವಾಣಿಜ್ಯ ಮತ್ತು ವಿಜ್ಞಾನ ವಿಭಾಗದ ನಡುವೆ ಕಠಿಣವಾದ ಪ್ರತ್ಯೇಕತೆಯಿಲ್ಲದೆ, ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳು ವಿಷಯಗಳ ಆಯ್ಕೆಯಲ್ಲಿ ಹೆಚ್ಚಿನ ನವೀನತೆಯನ್ನು ಅನುಭವಿಸುತ್ತಾರೆ, ಡಿಜಿಟಲ್ ಕ್ರಾಂತಿ ಮತ್ತು ಶಿಕ್ಷಣದ ಆವಿಷ್ಕಾರಗಳು ನಿರಂತರವಾಗಿ ಕಲಿಕೆಯ ಹೊಸ ವೇದಿಕೆಯನ್ನು ಮತ್ತು ಬೋಧನಾ ತಂತ್ರಗಳನ್ನು ರಚಿಸುತ್ತದೆ.
ಹಿಂದುಳಿದ ಪ್ರದೇಶಗಳು ಮತ್ತು ಗುಂಪುಗಳಿಗೆ ವಿಶೇಷ ಶಿಕ್ಷಣ ವಲಯಗಳು ಸಹ ಕೇಂದ್ರೀಕೃತ ಪಟ್ಟಿಯಲ್ಲಿವೆ. ಎನ್ಸಿಇಆರ್ಟಿಯೊಂದಿಗೆ ಸಮಾಲೋಚಿಸಿ ಎನ್ಸಿಟಿಇ (NCTE) ಶಿಕ್ಷಕರ ಶಿಕ್ಷಣಕ್ಕಾಗಿ ಎನ್ಸಿಎಫ್ಟಿಇ 2021 ಹೊಸ ಹಾಗೂ ಸಮಗ್ರ ರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಪಠ್ಯಕ್ರಮದ ಚೌಕಟ್ಟನ್ನು ರೂಪಿಸುತ್ತದೆ ಎಂದು ಅವರು ಹೇಳಿದರು. ಬೋಧನೆಗೆ ಕನಿಷ್ಠ ಅರ್ಹತೆಯು 4 ವರ್ಷಗಳು ಸಂಯೋಜಿತ ಬಿ.ಎಡ್ ಪಡೆಯಬೇಕು.
ಪೋಷಕರು ಹಾಗೂ ಶಿಕ್ಷಕರು ಕೇಳಿದ ಸರಣಿ ಪ್ರಶ್ನೆಗಳಿಗೆ ಡಾ. ಕರುಣಾಕರ್ ಅವರು ಧೃಢವಾಗಿ ಉತ್ತರಿಸಿದರು.
ಈ ಸಂದರ್ಭದಲ್ಲಿ ಸಂಸ್ಥೆಯ ಆಡಳಿತಾಧಿಕಾರಿ ಡಾ. ಕೆ.ಸಿ ನಾೖಕ್, ಕಾರ್ಯದರ್ಶಿ ಸಂಜಿತ್ ನಾೖಕ್, ಪ್ರಧಾನ ಸಲಹೆಗಾರ ರಮೇಶ್ ಕೆ., ಅಭಿವೃದ್ಧಿ ಅಧಿಕಾರಿ ಪ್ರಖ್ಯಾತ್ ರೈ, ಶಕ್ತಿ ಪ ಪೂ ಪ್ರಾಂಶುಪಾಲರಾದ ಪ್ರೋ. ರಾಜರಾಮ್ ರಾವ್ ಹಾಗೂ ಶಕ್ತಿ ಶಾಲೆಯ ಪ್ರಾಂಶುಪಾಲರಾದ ವಿದ್ಯಾ ಕಾಮತ್ ಜಿ. ಉಪಸ್ಥಿತರಿದ್ದರು. ಕನ್ನಡ ಅಧ್ಯಾಪಕರಾದ ಶರಣಪ್ಪ ಸ್ವಾಗತ ಗೀತೆಯನ್ನು ಹಾಡಿದರು. ಶಕ್ತಿ ಸಂಸ್ಥೆಯ ಶಿಕ್ಷಕರು ಹಾಗೂ ಪೋಷಕರು ಉಪಸ್ಥಿತರಿದ್ದರು.